Przebieg zajęć:
I. Wprowadzenie: Powitaliśmy dzieciaki głośnym: "Dzień dobry" i powiedzieliśmy, że dziś będziemy zajmować się tymi słowami, których używamy w domu- poszukamy ich znaczeń, a potem stworzymy słownik domowy.
II. Rozgrzewka: Dzieciaki usiadły w kole i integrowaliśmy się za pomocą zabawy "Imiona".
III. Język pod lupą:
1. Ćwiczenie "Ilustracja": uczestnicy nazywali wyrazy na podstawie ilustracji ( zamek, myszka, bela itp. ). Wniosek- wyrazy, chociaż tak samo brzmią, to mają różne znaczenie.
2. Ćwiczenie 2. "Jak wygląda...?"- praca z książką "Jak przekręcać i przeklinać" Rozmowa z dzieciakami na temat słowostworów: CHULIGATOR, GOŁESI, DINOŻARŁY. Dzieci rysowały swoje wyobrażenia słowostworów i opowiadały o swoich rysunkach.
IV. Język jako maszyna do tworzenia słów: Ćwiczenie "Stwory językowe"- pokazaliśmy ilustracje różnych stworów z ballad oraz książek fantasy: trolle, smródki, mary, smoki i rozmawialiśmy na temat ich magicznych mocy ( niektóre dzieci przywoływały opowieści usłyszane od ich dziadków czy prababci ).
V. Język rodzinny:
1. Ćwiczenie "Fiufiułki"- dzieciaki próbowały odgadnąć, czym są: fafaczka, fiufiułki, tupaszki, przysiędek, szyjak- poinformowaliśmy, że słowa te pochodzą ze słownika domowego: Igi, Łucji, Zofii... Poprosiliśmy chętne rodziny, aby opowiedziały o słowach przyniesionych z ich domów na zajęcia.
2. Ćwiczenie nr. 2 "Rodzinne słowostwory": dzieci z rodzicem lub opiekunką/ opiekunem spisywały swoje rodzinne słowostwory, a następnie wybierały słowo, które mogłoby przydać się innym użytkownikom polszczyzny- z wybranym słowem rodziny pracowały w dalszej części zajęć.
Rodzinne słowostwory:
miodnie- wspaniale, doskonale, słodko ( zamiast super )
mućka- krowa ( od muuu... czyli dźwięku wydawanego przez zwierzę )
mruczuś- kot ( od mrrr.... czyli dźwięku wydawanego przez zwierzę )
matecznik- drugie śniadanie ( utarło się, że ten posiłek daje matka, stąd nazwa; jestem wychowawczynią czwartej klasy i dzieciaki korzystają z programu "Owoce i warzywa w szkole"- słyszę: "Proszę pani, idziemy po matecznik?"
laba- sobota+niedziela ( od la, la, la- czegoś kojarzone radośnie, jako zabawa, wolne );
giry- nogi
siłowanki- wspólne zbawy, np. w domu z rodziną ( słowo od tytułu książki wyd. Mamania ).
V. Obrazkowe historie o słowach: Każda rodzina stworzyła własny słownik domowy.
VI. Podsumowanie: Usiedliśmy w kole i wszyscy zaprezentowali swoje słowniki domowe- we wrześniu, w pierwszym tygodniu następne zajęcia, których efektem będzie galeria "Słowników rodzinnych.
.