Warsztat miał charakter pilotażowy. Wzięło w nim udział 9 dzieci z rodzicami, w wieku 4-10 lat. Poprowadziła go autorka scenariusza warsztatów - Aleksandra Mostowska. Na warsztacie został zarejestrowany film, który posłużył jako materiał edukacyjny dla kolejnych bibliotek.
Warsztaty DoMowy. Rodzinne historie o słowach .Zapraszamy dzieci wraz z rodzicami lub dziadkami ,wiek dzieci od 3 do 8 lat. Poprosimy o ,,przyniesienie" ze sobą ,, domowych słów'',powiedzonek powstałych w określonych sytuacjach domowych.Warsztaty będą zabawą słowotwórczą ,wysłuchamy opowieści o okolicznościach powstania danych ,,słowotworków", a później przedstawimy je w formie obrazków.
Warsztaty DOmoWY Rodzinne Historie o Słowach w Bibliotece Publicznej w Szczawnem odbyły się 22.08.2018r. Zajęcia podzieliliśmy na dwa etapy, pierwsze językowe , a drugie plastyczne. Na początku dzieci wraz z rodzicami lub opiekunami wysłuchały krótkiego wprowadzenia o słowach i słowotworach , a później ,,skrzydlate słowa” wręcz nas zasypały. O dziwo i dzieci , i dorośli chętnie dzielili się z nami swoimi rodzinnymi ,,przekrętami” , wysłuchaliśmy wiele ciekawych , często bardzo śmiesznych historii. Po zabawie słowami przeszliśmy do części plastycznej , tworzyliśmy domowe słowniki –słowa zamienialiśmy w obrazki. W tej części warsztatów to najmłodsi przejęli inicjatywę i ochoczo pracowali naprawdę przy niewielkiej pomocy rodziców. W efekcie końcowym powstały cztery oryginalne rodzinne słowniki domowe.
W czasie naszego warsztatowego spotkania bawiliśmy się słowami na różne możliwe sposoby.
Dzieci przyniosły na zajęcia spis domowych powiedzonek i słówek, które spisały wspólnie ze swoimi rodzicami, słowa wykorzystaliśmy do stworzenia "Słownika Domowego".
..a pani bibliotekarka przyniosła słodycze, żeby wszystkim się lepiej pracowało.
Wcześniej jednak uszykowaliśmy grunt, pod nasze słowne wycieczki, dlatego wysłuchaliśmy fragmentów książki Michała Rusinka "Jak przekręcać i przeklinać" i już wiemy czym jest: POMINDOREK, CHULIGATOR i GOŁĘŚ.
Niezwykłą skarbnicą słów jest "Wielka księga słów Basi" Zofii Staneckiej, z której dowiedzieliśmy się jak dzieci postrzegają bankomat i inne zwyczajne przedmioty.
W czasie spotkania bawiliśmy się słowami na różne sposoby - zgadywaliśmy, układaliśmy, rysowaliśmy je, wyszukiwaliśmy i przekręcaliśmy śmiało. Z przyniesionych z domu słówek utworzyliśmy listę - która jest w załączniku w załączniku.
31 lipca w Gminnej Bibliotece Publicznej w Bulkowie odbyły się rodzinne warsztaty językowo-plastyczne - DoMowy. Rodzinne historie o słowach. Spotkanie rozpoczęliśmy ćwiczeniem SŁOWNIK DOMOWY - dzieci z pociętego napisu układały nowe słowa takie jak: dom, słowik, słowo. Kolejną część warsztatu stanowiło ćwiczenie polegające na nazywaniu kart z ilustracjami i odkryciu faktu, że jedno słowo może mieć wiele znaczeń. Następnie dzieci dopasowały wyrazy do poszczególnych obrazów. Kolejno dzieci wylosowały hasła Chuligator, Pomindorek, Gołęsi i Dinożarły wspólnie wyobrażaliśmy sobie te zabawne słowotwory jak mogą wyglądać, a następnie przeczytaliśmy wiersze i przyjrzeliśmy się dokładnie ilustracjom z książki Michała Rusinka pt.: „Jak przekręcać i przeklinać”. W kolejnej części spotkania przeczytaliśmy książkę pt. Aciumpa i trochę zastanawialiśmy się nad „aciumpowaniem” i istotą tego, że za pomocą słów można przekazać każdą historię. Podczas ćwiczenia Fifiułki dzieci odgadywały wyrazy ze słowników domowych innych dzieci tj. szyjak (szalik), przysiędek (taboret) czy fifiułki (jaskółki). Następnie powołana Komisja ds. Słowotwórstwa Języka Polskiego zarządziła wspólne posiedzenie polegające na przyjrzeniu się i spisaniu przyniesionych przez dzieci słów. Poznaliśmy wiele nowych wyrazów takich jak: bundo (mydło), bobot (robot), du (ogórek), baba (tunel), ljak (lizak), kordła (kołdra), laleczta (laleczka), apć (pić), pampam (przepraszam). Zastanawialiśmy się wspólnie nad skojarzeniami do poszczególnych wyrazów - sprawdzaliśmy jakie są w dotyku, jakie przywołują emocje, a nawet jaki mają kolor. Wszystko zapisaliśmy, a następnie w rodzinnych grupach dzieci tworzyły własne słowniki domowe. Na zakończenie każda grupa zaprezentowała swoje prace, a po prezentacji był czas na słodkości. Serdecznie dziękujemy wszystkim dzieciom i rodzicom za udział i przyniesienie na zajęcia rodzinnych słów.
W warsztatach wzięły udział dzieci w wieku 6-11 lat oraz ich rodzice. Po przywitaniu się i podaniu celów warsztatów przeszliśmy do ćwiczenia integracyjnego. Była to zabawa z kłębkiem wełny "Plątaninka". Każde dziecko łapało kłębek,podawało swoje imię cechę,której nazwa zaczynała się pierwszą literą imienia. Aby rozplątać nitkę odwrócona została kolejność. Dzieci przyklejały kartki ze swoim imieniem. Kolejne zadanie polegało na ułożeniu z napisu SŁOWNIK DOMOWY innych wyrazów. Kolejne zadanie to praca z ilustracjami. Dzieci dopasowywały hasła do ilustracji. Następnie przeczytane zostały wiersze z książki M. Rusinka oraz odbyła się rozmowa nt.słowostworów. W zabawie "WYNALAZKI SŁOWNE" dzieci układały z puzzli banalne slowa. Po tym zadaniu dzieci poznały wiersze i obrazki z książki "BASIA...". Było dużo śmiechu przy odgadywaniu znaczenia wyrazów. W warsztatach plastycznych każda rodzina otrzymała karty pracy, i materiały do stworzenia własnego SŁOWNIKA DOMOWEGO. Rodziny podawały po kilka słowostworów, wyjaśniały ich znaczenie i okoliczności w jakich powstały. Każda rodzina wybrała po dwa rodzinne słowa, uważając je za ciekawe. Następnie spisali je i stworzyli ilustrację do wybranych słów w słowniku. Na zakończenie uczestnicy zaprezentowali swoje prace. Rodzice byli bardzo zadowoleni z takich warsztatów, ponieważ po raz pierwszy odkryli,że z rodzinnych, dziecięcych zwrotów i powiedzeń można stworzyć słownik. Warsztaty były okazją do ciekawej zabawy i twórczą formą spędzenia wolnego czasu przez dzieci, tym bardziej, że są wakacje. Dzieci mają tak twórczą wyobraźnię słowa, że może to być początek ciekawych zajęć w mojej pracy bibliotecznej. Warsztay odbyły się 11 lipca, od godz.10.00 do 12.30.
MiPBP w Drawsku Pom. dnia 18 lipca przeprowadziła warsztaty DoMowy Rodzinne Historie o Słowach.
Zajęcia odbyły się w punkcie bibliotecznym przy ul. Gierymskiego w Drawsku Pom.. W warsztatach brały udział dzieci w wieku 6-14 lat.
W pracy wykorzystano książkę Michała Rusinka :Jak przekręcać i przeklinać", puzzle , kostki dydaktyczne, karty obrazkowe oraz słownik rodzinnych słów. Dzieci odkrywały znaczenie słów, tworzyły własne słowotwory.
Powstały min. takie słowa jak:
Ochronoklucznik-człowiek który chroni, nosi klucze
Kartofland-pole z kartoflami Małpoptak-maly ptaszek
Buziruszek-ktoś kto robi miny
Archilator- aligator
Nosochwyt-klamra - zatyczka do nosa
Deszczownik -łapacz deszczu
Lodziludki-człowiek jedzący lody
Domuszek-mały dom
Lizniaczek -lizak
Podpantoflak -szafka na buty
Wiele radości sprawiły dzieciom słowotwory wylosowane z kostek dydaktycznych. Powstały nowe wynalazki słowne takie jak: ZAGOLFOWNIK-szyja
ZANOSOWNIK-okulary
Zgromadzone wyrażenia i zwroty zapisali w własnoręcznie wykonanych "słownikach domowych" . Dzieci odkrywały także znaczenie słów poprzez karty z ilustracjami. Dowiedziały się że każdy przedmiot ma swoją nazwę , a słowo ma wiele znaczeń np;
Wąż-ogrodowy do podlewania i jako zwierzę.
Zamek -jako budowla, zapięcie kurtki i zamkniecie drzwi
Kosz -na śmieci , torba zakupowa, sport koszykówka
Kotki- bazie na wierzbie i male kociaki zwierzątka
Na zakończenie dzieci zaprezentowały swoje prace.Warsztaty przeprowadziły; Pani Iwona Łukaszewska i Danuta Hryniewicz
Zajęcia przeprowadziliśmy zgodnie ze scenariuszem, na bazie książek otrzymanych od organizatorów.
1, Wprowadzenie, zapoznanie z tematyką spotkania. Integracja między uczestnikami spotkania.
2. Słownik domowy - z tego wyrażenia układaliśmy nowe słowa - zadanie nie udało by się gdyby nie pomoc obecnych mam - dzieci były w przedziale wiekowym 4-6
3. Słowotok - okazało się, że mamy znają więcej słów niż dzieci, w ciągu 30 s ciężko było nam zliczyć ich ilość! a wiadomość, że mamy znają biernie więcej niż 3000 słów zszokowała wszystkich małych uczestników.
4. Dopasowaliśmy ilustracje przygotowane przez organizatorów do definicji, odkryliśmy, że bardzo często jedno słowo ma wiele znaczeń. Dodaliśmy swoje przykłady - rakietę, zamek..
5.Na kartkach przedstawiliśmy jak wyglądają postacie z książki M. Rusinka
6. Nasze kostki z przyimkami, słowami i końcówkami posłużyły do tworzenia słownych wynalazków. Oceniliśmy ich przydatność w naszej grupie.
7. Spróbowaliśmy zgadnąć czym są fiufiułki, podzieliliśmy się słowami, które przynieśliśmy do biblioteki.
8. Na zakończenie każda rodzina stworzyła swój słownik domowy.
Efekty naszej pracy widoczne są na zdjęciach. Całość zajęła nam 1 h 50 min.
Warsztaty językowo - plastyczne "DoMowy" za nami. 20 lipca przygotowaliśmy dla uczestników tych warsztatów różnorodne zajęcia. Było twórczo ale przy tym zabawnie. Warsztay literackie i plastyczne przeprowadziła Kinga Willim. Zaczęła od przeczytania fragmentów swojej powstającej książki dla dzieci. Następnie przygotowała dla uczestników kreatywną zabawę słowną. Z losowo powybieranych sylab powstały słowa-dziwolągi. Ich znaczenie uczestnicy zabawy mieli powymyślać czy to rysując czy opisując. I tak wyraz "odprądanka" został maszyną, która usuwa prąd, "ponadkotanka" to bujawka z dachem dla kota a "ponadczasowić" to zamek do drzwi, który przenosi w każde miejsce na świecie- wyobraźnia dzieci nie znała granic. Warsztaty plastyczne polegały na wykonaniu zakładek do książki metodą CYJANOTYPII. Przy pomocy Pani Kingi powstały zakładki w kwiatki, w koronki czy przypominające sieć pająka. Po tak intensywnej pracy przyszedł czas na zabawę z chustą animacyjna a potem na deser w postaci gofrów. Finałem tego aktywnego dnia była zabawa w podchody. Grupa ścigająca miała za zadanie znaleźć listy z zadaniami, na których widniały litery, wykonać zadania a na koniec ułożyć ze znalezionych listów wyraz. Był nim DOMOWY- nazwa akcji, w której nasza biblioteka brała udział. Zabawa w podchody była strzałem w 10 a to nas bardzo cieszy bo uczy ona spostrzegawczości, sprytu oraz logicznego myślenia. W dobie komputerów, smartfonów to idealna odskocznia na spędzenie wolnego czasu. Nagrodą za wspaniałą zabawę i czynny udział w warsztatach była owocowa sałatka.
Warsztaty zostaną przeprowadzone na terenie biblioteki częściowo w budynku a częściowo na terenie wokół biblioteki na świeżym powietrzu w formie pikniku słownego na podstawie scenariusza zajęć.
.